Hvordan bygge deg opp på YouTube? 9 tips!

Jeg har drevet med YouTube aktivt siden tidlig i tenårene, og satt der plutselig en dag med 20,000 abonnenter. Jeg ble også spurt av et av Norges største mediehus å drive en av deres merkevarer digitalt, og Mondelia Media har plutselig påtatt seg oppdrag fra flere og flere merkevarer som skjønner at det ligger mye potensiale i YouTube.

Da jeg startet var det ikke noe et yrke i Norge å være en “YouTuber”, men nå er det flere og flere som enten starter på YouTube, eller bygger på merkevaren sin ved hjelp av plattformen etter å ha skjønt at videoengasjement er viktig, og at mye av publikummet er der. Her har jeg samlet noen ting jeg ser går om og om igjen for en vellykket YouTube-kanal.

1. For Guds skyld… Vær aktiv

Da kanalen min ikke begynte å få like mye hype og tallene gikk saktere oppover, var da det ble dårlig med regelmessig opplastning, og når videoene kom ble uforutsigbart. Da blir man mer avhengig av å lage spennende titler, thumbnails eller å være Justin Bieber for at mange skal klikke seg inn på din neste video. Man kan også ha en lojal fanbase, man mange lojale følgere kan elske deg og likevel ikke klikke seg inn på videoen din. Jeg anbefaler kundene våres 1 gang i uken, og alt under 2 videoer i måneden synes jeg ikke går på å bli en aktiv YouTuber.

2. Thumbnails, thumbnails, thumbnails!

Eller som de sier så pent på norsk: Miniatyrbilder (🙃). Noen klikker seg inn på grunn av estetikken (så lenge videoen ser minst nogenlunde interessant ut), og noen pga thumbnailen pirrer nysgjerrigheten så granskaugen i deg at du kan ikke la være å ikke trykke på den. Tittel og thumbnail er viktig for at folk skal i det hele tatt klikke seg inn. Husk at det er mye konkurranse ute å går.

3. Selve videoen må faktisk være av verdi

Enten du gir konkrete tips og triks, er underholdene, eller bare gir zen-følelse til følgerne når de sitter der med teen sin etter jobb hvis det er målgruppen du har, så hjelper det ikke så mye at alt annet er bra, og ikke videoen. Men det sier kanskje seg selv.

4. Personlighet 

Enten du har en større bedrift, eller vil bygge en personlig merkevare, så har personligheten til de i videoen mye å si. I kommentarfelt på YouTube er det ofte kommentarer fra publikum om at de er nærmest forelsket i personligheten til programlederen som sitter og snakker om enten det er regnskap eller regnbuer. Bonustips: Du må ikke nødvendigvis være så privat, men personlig hjelper å få følgerne dine til å følge en personlig tilnærming til deg. Dette har vi fokusert mye på når det kommer til arbeidet vårt med entertainer Kevin Haugan (se kanalen hans HER). 

5. Troverdighet

De i publikum er ikke dumme. Ofte, kanskje til og med smartere enn deg. Du gjennomskues på sekundet om du ikke liker produktet du snakker om, om du gang på gang lover ting som ikke skjer, og om ting rett og slett virker falskt. Bare glem det. Du vil heller få en lojal, trofast følgerbase enn å bli avhengig av clickbait-titler og antall likes, vil du ikke? Vi har for øvrig gått dypt innpå dette i en av våres podcaster Opp Og Frem i episoden HER med YouTuber Celina Karine. 

6. Vær interaktiv med følgerne dine 

Du lager videoene for at folk skal se på dem og få noe ut av dem. Svar på spørsmål, svar på ris og ros. De utgjør mye av kanalen din, så husk på det! Bonustips: Ikke svar nett-troll. Det utgjør en uhyggelig atmosfære, og er ofte usaklige og er ikke i kommentarfeltet ditt for å forbedre innholdet ditt.

7. En god tittel – ja, takk

Noe som irriterer meg er når folk har sabla godt innhold, men tittelen er så ufyselig kjedelig og lite informativ at jeg synes det er trist hvor mange som går glipp av videoen på grunn av tittelen er lite appellerende. Og nei: Clickbaits er ikke inkludert i dette tipset – eller noe som helst i innlegget, for øvrig. Dette går på troverdighet – og at det som regel ikke er så veldig å hyggelig å lure folk.

8. Det kommer til å komme dritt

Les bonustipset om nett-troll over igjen om ønskelig. Du skal ikke se bort i fra at folk pirker på en setning som sies i videoen, eller til og med håret til vedkommende. God øvelse er å lære seg hva å ta til seg, og ikke. Fint tips for ikke bare YouTube-oppbygning, men livet generelt. 🙂

9. Aksepter at du ikke alltid vet hva som funker

Jeg har snakket om dette med såå mange i bransjen flere ganger. Noen ganger bruker du mye tid og er sikker på at noe skal slå an, og i neste omgang filmer du fem sekunder av en katt som gjør en grimase som får tidobbelt av det du forventet på videoen om sannheten bak Justin Bieber og Selena Gomez sitt tidligere forhold.

Noen ting funker mer enn andre, og det kommer også an på hva du gjør på YouTube. Men som sagt: Mest av dette jeg ser om og om igjen. I 2020 er det mer konkurranse enn da jeg startet i 2013, men derfor er punkter som troverdighet, regelmessig opplastning og innhold av verdi ekstra viktig i dag.

Skrevet av daglig leder i Mondelia Media, Tina Mondelia Chen Sandboe.

Hvis du kunne tenkt deg å trenge mer personlig oppfølging, og hjelp med film, klipp og thumbnails, må du gjerne kontakte oss i Mondelia Media i kontaktskjemaet på siden for en uforpliktende samtale. 

One thought on “Hvordan bygge deg opp på YouTube? 9 tips!

  1. Pingback: Vår historie – MondeliaMedia

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *