Vår historie

I 2017 var det en halvt norsk, halvt kinesisk tenåring ved navn Tina Mondelia som bestemte seg for å starte eget AS etter å ha bygget opp en YouTube-kanal med millioner av visninger, titusenvis av følgere på sosiale medier og etter å ha jobbet med ulike mediehus og merkevarer. Hun har holdt foredrag på videregående skoler, vært med i TV2-serien “Generasjon Z”, vært SoMe/digitalansvarlig for flere store bedrifter og intervjuet noen av verdens største navn. Hun var en av de første til å bli med i et såkalt “YouTube-nettverk” i Norge som 16-åring.

I 2020 var det tid for å bygge et team. Editor Audun på klipp. Journalist og SoMe-kreatør Ole Johannes som programleder for en YouTube-kanal. Eirik bygde hjemmeside og fikset mail-adresser. Og så suste YouTuber Amalie inn i praksis og ble også teamets klipper. Plutselig hadde vi nytt samarbeid med Egmont, og Hanna ble Juliabladets programleder. Så kom Instagrammer Steffen inn som bl.a. foto/videograf og utstyrsansvarlig. Nå er vi en hel nissegjeng som sitter på et kontor på Skøyen og lager innhold dag inn og ut. Vi jobber også med mange andre unge freelancere som har gjort oppdrag for bedriften.

Vi har tatt bilder for forsiden til magasiner, laget podcast sponset av store og respektable bedrifter, og er opptatt av å lage innhold som faktisk har noe av verdi. Noe av det nyeste vi har opplevd er å bli kontaktet av en med 30 års erfaring i finansbransjen fra Australia, som ønsker film og klipp fra Mondelia Media.

Norge er langt etter med å digitalisere seg og etablere seg på bl.a. YouTube. Her er det ikke snakk om å bare publisere, men faktisk også utnytte funksjonene plattformen(e) har. Det er uendelig med muligheter, og vi utnytter det ikke godt nok. Mange tror at å lage innhold bare er å lage en plakat med “Kjøp fra oss”, men det å lage indirekte reklame med innholdsverdi er ofte nøkkelen for et godt forhold til merkevaren – og samtidig bli underholdt.

For eksempel, for coach Nina Kristine Ødegaard har vi laget en YouTube-serie hvor vi har invitert profiler til å gå inn på deres indre som f.eks. intuisjon, pust, og mennesker og miljø:

Video med Funkyfam (Funkygine og Funkytwins) for Egmont People og Boots:

Vi har laget mange videoer og thumbnails (miniatyrbilder) for Kevin Haugan, som feks:

Vi filmer podcasten “Opp og frem” (Hvorfor gjør ikke flere dette?) når Silje og Tina inviterer YouTuber Celina Karine til en prat:

Som dere kan se over, er ingen av videoene en direkte “Støtt bedriften min og betal for en tjeneste”-video. De øker merkevare-bevissthet, og skaper en relasjon til menneskene i videoene.

Vi mener ikke det er noen “marketing-fasit”, men mennesker er mennesker, og vi ønsker jo å få noe ut av det vi betaler for/ser og hører på. Det har vi prøvd å få til med en kombinasjon av å være kreative og ha det gøy på jobb.

Siden du har klikket deg inn på dette innlegget, vil vi gjerne gi en gratis artikkel som handler om ulike måter du kan promotere bedriften din uten å si “Kjøp av meg”.

Last ned PDF

Last ned 5 gratis tips til å promotere bedriften indirekte på uten å si "Kjøp av meg":
Last ned gratis her

Send download link to:

Trenger du hjelp med klipp, foto, tekst eller/og SoMe? Kunne du tenkt deg å utvikle en serie? Konsultasjon om hva du kunne gjort med dine plattformer? Foredrag med gjengen og en Q&A? Gjerne ta kontakt med oss på Kontakt-siden eller tina@mondeliamedia.no.

Les også: 9 tips til hvordan drive og bygge en YouTube-kanal

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *